← Til forsiden

Merkevarebloggen Nytt skolenavn

Høyskolen Campus Kristiania har satt i gang et prosjekt som skal lede frem mot et nytt navn og ny visuell identitet. I det arbeidet vil vi ha deg med!

Navneforslag Innspill Q&A Send hilsen på Kristiansk
Snøhetta
Lansering_kristiania16

Ny visuell identitet

Arbeidet med ny visuell identitet har vært en intens og givende prosess som har utfordret både Snøhetta og Høyskolen Kristiania som oppdragsgiver. Det overordnede konseptet, transformasjon, er blitt til en visuell identitet, og er i seg selv en demonstrasjon av konseptet. Bak resultatet ligger det kreativ innsats i flere runder, og ikke minst en prosess med intern forankring og en endelig beslutning i arbeidsgruppe, ledelse og styret. Takk til alle for utholdenhet og guts.

Høyskolen Kristiania demonstrerer med et modig valg at de ikke er redd for å utfordre konvensjoner og at de er tro til sine verdier om å være kreativ og ambisiøs. Den nye visuelle identiteten har tydelige referanser til det akademiske gjennom bruken av det sterkeste symbolet for kunnskap, nemlig bokstaver i et skriftspråk. Samtidig er den visuelle identiteten leken, og oppfordrer til videre kreativ utfoldelse i bruk på andre flater.

Kristiansk

Det latinske skriftspråket, som er utgangspunktet for det norske alfabetet, har utviklet seg fra hieroglyfer til et sett av bokstaver som gjør det mulig for oss å forstå hverandre uten å snakke sammen. Parallelt er det utviklet andre kommunikasjonsmåter som morse, blindeskrift og semafor (kommunikasjon med symbolflagg). Det var utvikling av skriftspråket som ble utgangspunktet for den visuelle identiteten og starten på transformasjonen til et helt eget skriftspråk for Høyskolen Kristiania, Kristiansk.

Lansering_kristiania3
Utviklingen for bokstaven a fra de tidlige hieroglyfene til latin

 

På linje med andre skriftspråk er Kristiansk noe man må lære. I starten skaper det undring, men etter hvert kan man ane betydningen av det, selv uten å se oversettelsen til det norske alfabetet. Denne undringen har en positiv tiltrekningskraft, man vil gjerne forstå, selv om det for enkelte kanskje kan oppfattes som irriterende og gresk i starten. I den andre enden kan det etablere seg som et stammespråk, noe eget for studenter og ansatte ved skolen, som binder dem sammen og der hver enkelt kan knytte seg til den visuelle identiteten gjennom å bruke sitt eget Kristianske navn. På Snøhetta har vi allerede brukt dette skriftspråket en stund, det fester seg, og vi oppdager til og med egne skrivefeil på Kristiansk. Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg videre. Kanskje det viser seg å være raskere å lese? Den første erfaringen vår er at vi leser ordene som hele bilder.

Alfabet-1
Sentralt i den nye visuelle identiteten er et helt eget alfabet, Kristiansk.

 

«Mer eller mindre alle våre designere har vært i sving for Høyskolen Kristiania. Konseptet transformasjon er vel ivaretatt, og designet åpner for at studenter og ansatte selv kan ta del i den videre utviklingen av den visuelle identiteten», designer Sofie Platou.

 

Logosymbol

Det nye logoen er satt sammen av ordmerket Høyskolen Kristiania og logosymbolet for Kristiania på Kristiansk. Det er linken mellom de to som skaper spenning, og den er forståelig også for den som ikke knekker koden ved første øyekast. Den skiller seg distinkt ut som logo, og den vokser på deg når man forstår sammenhengen og ser den flere ganger.

Lansering_kristiania17

Fargene

Transformasjon er også utgangspunktet for valget av farger. Fra én farge til en annen, og fra det varme til det kalde. Profilfargen ligger i varmen.

Lansering_kristiania22

Typografi

I tillegg til et eget skriftspråk for Høyskolen Kristiania falt valget av typografi på Graphik. Det er arbeidshesten i den visuelle identiteten, og det rasjonelle valget når tekstmengde krever det og formidling er primærhensikten. Graphik konkurrerer ikke med Kristiansk, den er tydelig og nøktern. Det er spesielt viktig når den benyttes i logoen der vi ikke ønsker at oppmerksomheten for å forstå sammenhengen mellom ordmerke og logosymbol skal forstyrres av en kompleks typografi.

Lansering_kristiania21

Applisering på ulike flater

 

Lansering_kristiania33

Visuell identitet på tøyveske

 

Lansering_kristiania31
På nett kan man benytte bokstavene fra Kristiansk som ikoner for de ulike fagretningene, og som elementer som understreker tema på siden, som med U for utdanning på denne forsiden.

 

Lansering_kristiania26
Folie på vinduer og dører, både som et dekorativt og kommuniserende element

 

Lansering_kristiania27
Folie på glassfasade

 

Lansering_kristiania25
Katalogforside

 

Lansering_kristiania24
Banner på fasade

 

Lansering_kristiania28
Wayfinding

 

Kristiania_visittkort
På visittkort blir den ansatte en del av den visuelle identiteten gjennom å skrive sitt eget navn på Kristiansk

 

Vi har vist deler av den nye visuelle identitet til Høyskolen Kristiania. I det videre arbeidet skal et utvikles endelige løsninger for flere flater. Det kan imidlertid komme justeringer som gjør at det endelige resultatet avviker noe fra det du har sett her.

4 thoughts on “Ny visuell identitet

    1. Innspillet som ble presenter under lanseringen var et forslag, og høyskolen rekker ikke å implementere nye studentkor til årsskifte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.