← Til forsiden

Merkevarebloggen Nytt skolenavn

Høyskolen Campus Kristiania har satt i gang et prosjekt som skal lede frem mot et nytt navn og ny visuell identitet. I det arbeidet vil vi ha deg med!

Navneforslag Innspill Q&A Send hilsen på Kristiansk
Snøhetta
Lansering

Lansering av ny logo og visuell identitet!

Stor var spenningen da Høyskolen Kristianias nye visuelle identitet skulle lanseres.

Studenter og ansatte var samlet i Oslo, Bergen og Trondheim for å få det første innblikket i hvordan Snøhetta sammen med prosjektgruppen fra Høyskolen Kristiania, har gitt mening til ordet «transformasjon» og videreført det inn i en logo og en visuell identitet, etter at det nye navnet Høyskolen Kristiania ble lansert i oktober.


– Vi tok utgangspunkt i at Høyskolen er mere opptatt av individet, enn av strategi, og at det å lære seg et fag også handler om å utvikle seg som menneske. Vi går fra utdanning til utvikling, og skal utvikle mennesket, ikke bare være en utdanningsinstitusjon, sier Martin Gran, prosjektleder Snøhetta.

Lansering_2

Foto: Alf Simensen

– Dialog, samarbeid og personlig utvikling, er så mye mere enn bare det å bytte kunnskap, og vi ønsket å gi mening til ordet transformasjon som handler om en utveksling av kunnskap og erfaring, istedenfor transaksjon hvor kunnskap byttes mot penger. Vi valgte å se til språket, den viktigste oppfinnelsen menneskeheten har skapt. Uten språket kunne vi ikke utvekslet kunnskap til hverandre, sier Martin.

Lansering_3

Foto: Alf Simensen

Det kristianske transformasjonsalfabetet
Martin forteller hvordan Snøhetta tok utgangspunkt i det å lage et system for høyskolen Kristiania gjennom et eget skriftspråk – det kristianske alfabetet.

Lansering_4

Foto: Alf Simensen

– Vi ønsker å bygge mening inn i noe som forteller transformasjonens historie, og tror at både ansatte og studenter kommer til å vokse seg inn i det, slik at identitet og tilhørighet bygges etter hvert som vi blir kjent med språket. Individet er en del av helheten.

Lansering_5

Foto: Alf Simensen

Lansering_6

Foto: Alf Simensen

Det kristianske språket er også en del av den nye logoen, og Martin viste eksempler på hvordan den foreslåtte røde logoen for Høyskolen Kristiania og det nye skriftpråket kan være en del av designen på digitale flater, i studiekatalog og i den visuelle profilen både utenfor skolebygget og innenfor skolens vegger gjennom skilting og ulike visuelle elementer.

Skjermbilde 2015-12-02 kl. 08.06.07

Lansering_1

Foto: Alf Simensen

Konkret, men abstrakt
Solfrid er glad for at Snøhetta har foreslått rødt som Høyskolen Kristianias logofarge.

– Vår nye visuelle profil er mer enn en logo, det er et konsept som vi kan strekke så langt vi vil.

Lansering_9

Solfrid innrømmer at hun har brukt tid på å ta inn det nye konseptet, og at ledergruppa har brukt en del tid på diskutere dette.
– Jeg tror det er slik at det man liker med en gang, ofte kan være forgjengelig, mens det man må bruke litt tid på å forstå, liker man ofte bare bedre og bedre.

Lansering_8

Hun forteller at den visuelle profilen, ivaretar både det konkrete og det abstrakte, og at varden, tangrammet og oppdrift er ivaretatt etter konseptutviklingen, og at også Ernst G Mortensens visjon om at det å ta utdanning gir større muligheter for alle mennesker, ivaretas gjennom formen av en kunnskapsstige i alfabetet.

Lansering_7

Foto: Alf Simensen

Også leder i Studentunionen Munir Jaber understreker logoens viktighet også for studentene.

– Vi alle er vevd sammen i et fellesskap, og logoen minner oss på hvem vi er, og representerer på mange måter den reisen vi foretar i fellesskap. Det er utrolig kult å se det konseptet Snøhetta har kommet frem til, sier Munir.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.